Alatyr

Kámen Alatyr se má nacházet ve středu světa a představuje centrum mytologického vesmíru, tradičně se umísťuje na východní stranu, na rajský ostrov Bujan (ostrov věčného jara (léta) - bujný - jarý tj.plný života a síly). Tento rajský svět, kde jsou všechny stromy ze zlata, nám připomínají i pohádky, kde se za mořem nachází zlatá krajina, místo plné různých mýtických až božských postav.
Ostrov Bujan a kámen Alatyr jsou nejrozšířenějšími motivy středověkých ruských legend a ruského folklóru. Alatyr se popisuje jako bílý, zářící, horký. V něm nebo pod ním se ukrývá mocná, nebeská, nekonečná síla. Tato síla je zdrojem uzdravení, v různých lidových zaříkáních a prosbách se Alatyr a „síly nebeské“ v něm ukryté prosí o pomoc při uzdravení různých chorob lidí a dobytka. V této souvislosti třeba vzpomenout i na „nebeské řeky“ „živé vody“, které mají pramenit pod Alatyrem a jejichž zdrojem má být právě tato síla nebeská.
S Alatyrem se těsně váží dvě mýtické postavy. První je dívčina-mladucha sedící na Alatyru, „zašívající rány“ a „léčící choroby“. Bývá nazývána Zora (Zorja), což koresponduje s umístěním Alatyru na východě. V postavě této dívčiny se zřejmě projektuje staroslovanská Bohyně. V mladších folklórních představách byla nahrazená v této úloze svatou Marií Bohorodičkou.
Druhou postavou související s kamenem Alatyrem je sv. Ilija (Eliáš), který nahradil předkřesťanského hromovládce Peruna. Prorok Ilija tu vystupuje jako střelec stojící na Alatyru a střílející hromy, nazývané „peruny“, po hadovi-drakovi (čertovi), nebo zasahuje personifikované lidské choroby. Archaičtěji působí verze, kde sv. Ilija odráží tyto „hromové střely“ jako jiskry z Alatyra svým „železným kyjem“.
Dalším velmi podstatným prvkem lidových příběhů s Alatyrem je strom, který vyrůstá přímo na kameni. Tento strom vyrůstá ze „síly nebeské“, jindy zase ony řeky vytékají z jeho kořenů. Tento strom není druhově specifikovaný, „vyrostl od země do nebe a pokryl celý svět z jednoho konce na druhý“, bývá vykovaný ze zlata a stříbra (tak jako všechny rostliny a zvířata na rajském ostrově Bujan) a dozrávají na něm všechny plody světa.
Alatyr je otcem (matkou) všech kamenů. Může být malý, ale i velký jako hora. Někdy se popisuje jak leží na svaté hoře uprostřed světa, uprostřed ostrova Bujan.
V slovanském světě je množství posvátných míst, kde se nachází na jednom místě (nebo v jedné lokalitě) posvátná hora, posvátný kámen (skála), posvátný pramen (řeka) a posvátný strom (háj), které s různou úplností vyjmenovaných prvků, jakoby symbolicky kopírovaly mytologické uspořádání světa. Alatyr jako otec všech kamenů souvisí, především s jantarem. Kromě toho, že průhledný jantar ohnivé barvy připomíná popis Alatyru, se Baltské moře jako bohatý zdroj jantaru v Rusku nazývalo i „Alatyrské moře“.
Zdroj: www.cernobili.org/ Texty/SLOVBAJE.pdf
„Mimochodem, v Holubičí knize (Голубинная книга), vysvětlující vznik světa, se také objevuje zmínka o kamenu Alatyr. Podle legendy na něm byly vytesány znaky, „hovořící“ o zákonech boha nebes Svaroga. Dle starých ruských pověr právě pod kamenem Alatyr pramení živá voda, přinášející celému světu obživu a uzdravení (utváření), právě pod ním se ukrývá síla, jež nemá konce, a právě na kameni Alatyr sedí krásná dívka Zarja (Červánek), která neustále budí svět z nočního spánku. Nyní to všechno porovnej se znalostmi o znaku AllatRa, o síle božského tvořivého ženského principu Allat a jeho důležité roli jak v procesu rozvoje Vesmíru, tak i v duchovním probuzení Osobnosti a jejího splynutí s Duší. Alatyr, tak předkové Slovanů v duchovních legendách odedávna nazývali sílu Allat, vycházející od Boha, a toho člověka, který tu sílu hromadil a duchovní prací jí v sobě násobil.
Anastasia: Ano, disponuješ-li duchovními znalostmi, je všechno očividné.“
Úryvek z knihy AllatRa
Článek převzat z webu: http://polahoda.cz/alatyr